Какво е квалификация?
Квалификацията не се свежда само до придобито образование, специализация, умения и т.н.
Квалификацията е онази характеристика, която отличава представянето на един служител.
Безспорно е, че служители с еднакво ниво на образование, стаж, знания и умения, могат да показват различно ниво на представяне и справяне с възложената работа.
Квалификацията е индивидуално качество
Квалификацията е индивидуално качество и се установява именно при реалното изпълнение на работа. Тя не може да бъде установена единствено на база автобиографии и дипломи. Затова и хора с едно и също образование и професия, заемащи една и съща длъжност могат да бъдат с ниска, средна и висока квалификация.
Именно защото квалификацията е индивидуално качество, което безспорно подлежи на развитие и подобряване, и за двете страни по трудовия договор съществуват задължения за нейното поддържане и повишаване.
Задължения на работодателя за поддържане и повишаване на квалификацията
Работодателят има две основни задължения по отношение квалификацията на своите служители:
№ 1 Осигуряване на условия за поддъжране и повишаване на квалификацият
Това е първото задължение. То обхваща всички служители на работодателя.
За изпълнение на това задължение, работодателят осигурява условия за поддържане и повишаване на квалификацията на своите служители.
Чрез това изискване към работодателя се цели неговите служители да повишават ефективността на изпълнение на задълженията по трудовите договори в съответствие с изискванията на изпълняваната работа и бъдещото им професионално развитие.
Тези изисквания работодателят обикновено изпълнява чрез организирането на различни обучения за своите служители – курсове, допълващо обучение, командировки, специализации, участия в различни професионални семинари и т.н.
За целта на работодателя са предоставени редица възможности, чрез които да изпълнява тези свои задължения.
№ 2 Помощ за дълго отсъствали служители
Второто задължение на работодателя се отнася до определена група служители – служителите, които отсъстват продължително.
По отношение на тези служители работодателят е задължен да осигури условия за запознаване с новостите в работата и постигане на онова ниво на квалификация, необходимо за ефективното изпълнение на трудовите задължения.
На практика това са такива служители, които са ползвали отпуск по майчинство, за по-продължителна временна неработоспособност, дълъг неплатен отпуск и т.н.
Какво се разбира под „продължително отсъствие” решава всеки работодател с оглед спецификата на изпълняваната от конкретния служител работа.
Кой осигурява финансирането?
Работодателят поема финансирането на поддържането и повишаването на квалификацията на своите служители, когато това е необходимо.
Автор: Адв. Радостина Янева
Тази публикация не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или конкретен субект и не претендира за изчерпателност.
Ако тази публикация ви е харесала или я намирате за полезна, споделете я в социалните мрежи.
За консултация може да се запишете на посочените телефон, адрес или форма за контакт.