Работно място и home office

Работа от разстояние или по-познато като хоум офис

Възможността да се работи от разстояние, включително от вкъщи, съществува в нашето трудово право от 2011 г.

Истинска популярност ообаче хоум офисът придоби в периода 2020 г. – 2022 г. покрай въведеното извънредно положение през март 2020 г., преминало впоследствие в извънредна епидемична обстановка, продължила без прекъсване до края на март 2022 г.

В този период като част от противоепидемичните мерки бе предвидена възможност работодателят еднострано да възлага без съгласие на работниците и служителите работа от вкъщи. Настана един хаос, при който всеки се спасяваше както може – едни работеха в кухнята, други в хола, трети – в спалнята, четвърти – в банята и т.н. Някои работеха на личните си устройства, други имаха възможност да вземат служебни лаптопи. На някои им биваха отпускани пари, за да си закупят ергономични столове, за да не ги боли гърба, а на други им беше отказвано плащане на част от режийните разходи. За не малка част от служителите да работят от вкъщи означаваше, че са свободни да се занимават с личните си дела в работно време или пък ходенето на почивка без да се взима отпуск, но понеже е с лаптопа, го смятат за пълноценно работно време.

С приключването на извънредната епидемична обстановка отпадна и възможността въвеждането на хоум офис само със заповед. Понастоящем, за да може един служител законно да работи в режим хоум офис, трябва или допълнително споразумение за изменение на трудовия договор, ако говорим за вече нает служител, или при нови служители – трудов договор с клауза за работа от разстояние. Което законодателно изискване породи цяла камара главоболия най-вече за работодателите със служители, отказващи да се върнат в офиса и пак настана хаос, но от друг порядък.

Многопластови са практическите проблеми, с които се сблъскват работодателите при работата от разстояние, респективно рискът от допускане на нарушение на трудовото законодателство от тяхна страна е завишен. Но и служителите често не спазват изискванията и то най-вече по отношение на разбирането какво е това нещо хоум офис и къде следва да се извършва работата.

Хоум офис не означава подвижен офис

Повечето хора си представят как, работейки в режим хоум офис, това им дава свободата да си вземат лаптопа и да заминат някъде, съчетавайки приятното с необходимото.

Истината обаче е друга.

При работата от разстояние ключово е именно това, че има изнесено работно място. Това изнесено работно място обаче не е някаква имагинерна концепция, разпростираща се от дивана през кухнята, спалнята, терасата, барчето под блока, пейката пред детската площадка, хотела на 200 км. разстояние и т.н., а точно и конкретно определено като локация най-често в дома на служителя с оглед спазване на изискванията на правилата за здравословни и безопасни условия на труд.

Работното място при работа от разстояние

Според Кодекса на труда работното място при работа от разстояние е домът на работника или служителя или друго помещение по негов избор извън предприятието.

Работодателят носи отговорност за това работното място при работа от разстояние да отговаря на минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд като е длъжен да информира служителя за всички изисквания във връзка със здравословните и безопасни условия на труд, включително и да осигури необходимото оборудване. Работодателят може да носи отговорност и за трудова злополука при режим хоум офис.

От своя страна служителят пък носи отговорност за спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд.

Служителите, работещи в режим хоум офис, без право на отказ, са длъжни да допускат работодателя, негови представители и контролните органи до работното място с оглед контрол за правилното прилагане и спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд.

Ето защо работното място при хоум офис е по-скоро фиксирано и не може да се променя така лесно. Могат да бъдат добавени и още аргументи, разбира се, но за това друг път.

Да се върнем към бара на плажа

Почти без изключения работните места по плажните барове не са уговорени между страните като такива, респективно за тях не са осигурени здравословни и безопасни условия на труд, а най-често работодателят дори и не знае за тях. Ето защо, ако сте хоум офис, това не винаги означава, че имате свободата да решавате, че днес ще работите от плажа, утре от лобито на хотела и т.н.

Автор: Адв. Радостина Янева

Тази публикация не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или конкретен субект и не претендира за изчерпателност.

Ако имате нужда от консултация от адвокат, съдействие по конкретен казус от адвокат или имате питане към адвокат, може да се свържете сега на посочените телефон, адрес или форма за контакт.

Ако тази публикация ви е харесала или я намирате за полезна, харесайте я, споделете я в социалните мрежи или оставете коментар.